KAIP SAUGIAI NAUDOTIS KREDITO UNIJOS PASLAUGOMIS?

KAIP SAUGIAI NAUDOTIS KREDITO UNIJOS PASLAUGOMIS?

Dėl visų kredito unijos teikiamų paslaugų kviečiame konsultuotis tik su savo kredito unijos darbuotojais. Pastebėję kredito unijos paslaugų saugos pažeidimą ar spragą, gavę įtartiną elektroninę žinutę, iškart praneškite apie tai savo kredito unijos darbuotojams arba atsiųskite mums pranešimą elektroniniu paštu skundai@lku.lt .

SAUGŪS ATSISKAITYMAI INTERNETINĖSE PARDUOTUVĖSE

Nuo 2016 m. laukiami pokyčiai saugiai atsiskaitant mokėjimo kortele internetinėse parduotuvėse

LKU kredito unijų grupė siekdama užtikrinti Jūsų atsiskaitymų internete saugumą, diegia tarptautinį saugumo įrankį, padedantį apsisaugoti nuo neteisėto Jūsų kortelės panaudojimo. Nuo 2016 m. MasterCard® SecureCode™ ženklu pažymėtose interneto parduotuvėse prieš atsiskaitant už prekes ar paslaugas, Jūsų bus paprašyta suvesti tik Jums žinomą slaptažodį bei vienkartinį kortelės saugos kodą.

Suvedus slaptažodį ir saugos kodą, kredito unija per kelias sekundes patikrina Jūsų tapatybę ir įsitikinę, kad Jūs esate kortelės savininkas, patvirtina Jūsų pirkimą. Neteisingai suvedus slaptažodį ar saugos kodą, mokėjimas nėra patvirtinamas ir pinigai iš sąskaitos nenuskaičiuojami. Papildomas saugumo įrankis užtikrina, kad Jūsų mokėjimo kortele atsiskaityti galėsite tik Jūs.

Naujas apsipirkimo procesas:

  1. Elektroninėje parduotuvėje, pažymėtoje „MasterCard® SecureCode™“ ženklu, išsirinkę prekę ar paslaugą, įveskite įprastus mokėjimo kortelės duomenis, skirtus atsiskaityti internetu: kortelės numerį, jos galiojimo datą ir triženklį kortelės saugos kodą (CVC2 arba CVV2).
  2. Sistema Jus automatiškai nukreips į LKU kredito unijų grupės saugaus atsiskaitymo internetu svetainės langą;
  3. Įsitikinkite, kad visa apie pirkimą pateikta informacija yra teisinga ir suveskite savo susikurtą slaptažodį;
  4. Jei slaptažodis teisingas, sistema Jus nukreips į naują langą, kuriame įveskite SMS žinute iš LKU grupės kredito unijos gautą vienkartinį saugos kodą, kuris yra sudarytas iš dviejų lotyniškų raidžių ir aštuonių skaitmenų. Operacijos patvirtinimui suvesti reikia tik skaičius.
  5. Jums įvedus teisingą saugos kodą, mokėjimas patvirtinamas.
  6. Parduotuvėse, kurios nėra pažymėtos„MasterCard® SecureCode™“ logotipu, Jūs ir toliau galėsite atsiskaitinėti Jums įprastu būdu;

Kaip prisijungti prie saugaus atsiskaitymo internetu programos?

  1. Prisijungti prie saugaus atsiskaitymo programos galite prisijungę prie LKU internetinės bankininkystės;
  2. Pasirinkite Sąskaitos -> Mokėjimo kortelės -> Saugus pirkimas;
  3. Pasirinkite kortelę ir stulpelyje „Veiksmai“ paspauskite „Registruoti“;
  4. Įveskite savo susikurtą pastovų slaptažodį;
  5. Įveskite mobilaus telefono numerį, kuriuo bus siunčiami vienkartiniai saugos kodai;

Svarbu:

  1. Pasikeitus Jūsų mobiliojo telefono numeriui, nepamirškite atnaujinti informacijos prisijungę prie internetinės bankininkystės (Sąskaitos -> Mokėjimo kortelės -> Saugus pirkimas), stulpelyje „Veiksmai“ pasirinkite „redaguoti“ ir suveskite naują telefono numerį. Tokiu pačiu būdu galite pasikeisti ir pastovų slaptažodį jei jį pamiršote arba užsiblokavote neteisingai suvedę 5 kartus.
  2. Sukuriamas ir SMS žinute atsiunčiamas saugos kodas galioja ribotą laiką ir yra skirtas tik vienai mokėjimo operacijai atlikti. Jei nespėjote įvesti gauto vienkartinio kodo, paspauskite mygtuką „Atsiųsti naują saugos kodą“, ir mes atsiųsime Jums naują kodą.
  3. Jei 5 kartus iš eilės įvedėte neteisingą vienkartinį saugos kodą, jį atstatyti galite kreipdamiesi į kredito uniją arba prisijungę prie LKU internetinės bankininkystės.
  4. Pastovaus ar vienkartinio slaptažodžio užblokavimas neužblokuoja mokėjimo kortelės. Pasiimti grynųjų pinigų iš bankomatų ir atsiskaityti prekybos vietose galėsite kaip įprastai.

SĄSKAITA KREDITO UNIJOJE

Kaip saugiai naudotis banko sąskaita kredito unijoje?

  • Reguliariai tikrinkite savo atidarytos kredito unijoje sąskaitos likutį, sąskaitos išrašus.
  • Neatskleiskite sąskaitos duomenų kitiems asmenims.

E. PASLAUGOS INTERNETE

Kaip saugiai naudotis internetine bankininkyste?

  1. Junkitės prie internetinės bankininkystės sistemos tik per oficialius kreditų unijų puslapius arba surinkę adresą: i-unija.lt. Norėdami prisijungti prie internetinės bankininkystės turite naudotis naujausiomis Internet Explorer, Mozilla Firefox arba Google Chrome naršyklių versijomis.
  2. Būkite pastabūs pasikeitimams, būna atveju, kai sukčiai sukuria panašias sistemas, kad išviliotų iš gyventojų prisijungimo duomenis. Kaip tokias sistemas atskirti? Tokios sistemos sukurtos tam, kad būtų surinkta iš vartotojų kuo daugiau informacijos. Norint prisijungti prie internetinės sistemos, užtenka nurodyti naudotojo kodą, slaptažodį ir vieną slaptažodžių kortelės slaptažodį. Taigi, jeigu jūsų prašo pateikti visus 24 slaptažodžių kortelės slaptažodžius, perspėjame, niekada jų nevesti.
  3. Jei suabejojate dėl internetinės bankininkystės atvaizdavimo ar sistemos veikimo, geriau iš karto nutraukite savo veiksmus. Ypatingai atkreipkite dėmesį, jeigu tinklalapyje 5 kartus iš eilės jūsų prašoma įvesti slaptažodį su įvardyta priežastimi „neteisingai įvedėte slaptažodį“. Įprastu atveju 3 kartus nurodžius neteisingai slaptažodį, sistema užblokuoja prisijungimą. Pastebėję tokį atvejį būtinai nedelsdami:
  • baikite darbą internetinėje bankininkystėje;
  • praneškite apie tai paskambinę savo kredito unijai ir paprašykite blokuoti prieigą prie internetinės bankininkystės.
  1. Nepamirškite atsijungti nuo e. bankininkystės, jeigu ja nesinaudojate. Geriau kelis kartus prisijungti ir atlikti norimą operaciją.
  2. Venkite jungtis prie finansinės sistemos, kai naudojatės internetinių kavinių kompiuteriu. Jeigu nerandate alternatyvos, tai būkite atidūs ir neišsaugokite prisijungimo duomenų naršyklėje.
  3. Jei internetinės bankininkystės registracijos lange įvedus atpažinimo kodą ir slaptažodžius, nepavyksta prisijungti, rodomas pranešimas apie techninius nesklandumus arba ilgokai matote nesibaigiančio veiksmo piktogramą tikėtina, kad Jūsų kompiuteris yra užkrėstas virusu.

Kaip sukurti tinkamą slaptažodį ir juo naudotis?

  1. Kurkite sunkiai atspėjamus slaptažodžius. Tai gali būti skaičių, specialiųjų simbolių, raidžių deriniai. Nekurkite slaptažodžių iš savo artimųjų vardų, gimimo datų.
  2. Įsiminkite slaptažodžius, niekam jų neatskleiskite, neužsirašykite jų, reguliariai keiskite.
  3. Slaptažodžius veskite į įrenginius tik tuomet, kai Jūsų niekas nestebi.
  4. Saugokite slaptažodžius saugiose vietose — tik ne piniginėse, rankinėse ar šalia savo kompiuterio.
  5. Nepraneškite slaptažodžių telefonu, socialiniuose tinkluose, nesiųskite jų paštu ar el. paštu. Dažnai sukčiai slaptažodžius bando sužinoti iš gyventojų telefonu apsimesdami banko, policijos, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos, Specialiųjų tyrimų tarnybos, „Sodros“ ar kitų valstybės įstaigų darbuotojais ar darbdaviais, siūlančiais patrauklų darbą. Jokiu būdu neatskleiskite telefonu konfidencialių duomenų. Apie tokį bandymą iškart praneškite kredito unijai ir policijai.
  6. Jokiomis aplinkybėmis neatskleiskite savo slaptų internetinės bankininkystės kodų kitiems asmenims. Jeigu norite, kad Jūsų šeimos nariai galėtų valdyti pinigus Jūsų sąskaitoje (-ose), kreipkitės į savo kredito uniją.
  7. Nelaikykite kompiuteryje informacijos su jūsų prisijungimais prie finansinės sistemos, informacijos susijusios su mokėjimo kortelių duomenimis (pvz., kortelės numerio, galiojimo laiko).

Kokių duomenų negalima atskleisti?

  1. Paso, asmens tapatybės kortelės ar vairuotojo pažymėjimo duomenų kitiems asmenims, jeigu jie nenurodo aiškaus teisinio pagrindo šiems duomenims rinkti.
  2. Nepraneškite prisijungimo prie internetinės bankininkystės slaptažodžių telefonu, nesiųskite jų paštu ar el. paštu. Kredito unijos darbuotojai niekuomet nereikalauja šios informacijos pateikti išvardytais būdais.

Kaip saugiai naršyti interneto tinklalapiuose?

  1. Ypač tikrinkite nepažįstamų asmenų žinutes elektroninio pašto ir socialinių tinklų paskyrose, kuriose yra nuorodų į kitus tinklalapius. Niekada nespauskite neaiškių nuorodų.
  2. Nesilankykite nepažįstamuose tinklalapiuose, čia dažnai būna didelė gausa virusų.
  3. Nesinaudokite elektroninėmis paslaugomis viešose vietose, jei Jums atrodo, kad esate stebimi, ar kompiuteris kelia įtarimą.
  4. Nesinaudokite internetinės bankininkystės paslaugomis viešai prieinamais bevieliais (Wi-Fi) tinklais.
  5. Jei taip atsitiko, kad teko naudotis internetine bankininkyste viešoje vietoje, po to pasistenkite pasikeisti slaptažodį.
  6. Nesinaudokite el. paslaugomis jungdamiesi iš nepažįstamų asmenų kompiuterių.
  7. Nustatykite mažą operacijų, atliekamų internetinėje bankininkystėje, limitą ir didinkite jį tik tada, kai būtina.
  8. Baigdami darbą internetinėje bankininkystėje, atsijunkite specialiu atsijungimo mygtuku.
  9. Dėl kredito unijos internetinės bankininkystės paslaugų konsultuokitės tik su kredito unijos darbuotojais.

Kaip apsaugoti kompiuterį?

  1. Įsidiekite patikimą legalią antivirusinę programą, reguliariai ją atnaujinkite ir naudokite naujausias naršyklių versijas. Naudokite tik patikimų gamintojų naršyklės papildinius ar kitą programinę įrangą.
  2. Būtina nuolat atnaujinti interneto programas. Dažnai aptinkama operacinių sistemų ir kitos programinės įrangos saugumo spragų, leidžiančių sukčiams neteisėtai patekti į svetimus kompiuterius ir prisijungti prie sistemų. Šiomis spragomis naudojasi įsilaužėliai, todėl gamintojai, siekdami užtikrinti įrangos saugumą, nuolat ją koreguoja, šalina aptiktas spragas. Taigi pasirūpinkite, kad Jūsų naudojama operacinė sistema ir kita programinė įranga būtų laiku atnaujinta. Nenaudokite gamintojo nebepalaikomos programinės įrangos.
  3. Sumažėjus kompiuterio spartai, antivirusinei programai aptikus virusą ar gavus pasiūlymą įsidiegti įtartiną programą, iškart baikite darbą kompiuteriu ir kreipkitės į kompiuterių specialistus.

Naudodamiesi internetine bankininkyste mobiliuosiuose įrenginiuose (telefonuose, planšetiniuose kompiuteriuose) vadovaukitės šiomis saugumo rekomendacijomis:

  1. Siųskitės programėles tik iš patikimų el. parduotuvių, tokių kaip, App Store, Google Play bei Windows Phone apps store.
  2. Nesistenkite norėdami apeiti apribojimus, kuriuos nustatė mobiliojo ryšio tiekėjas arba įrenginio gamintojas. Tokie veiksmai pašalins apsaugą, įdiegtą Jūsų įrenginyje.
  3. Naudokite naujausią prieinamą naršyklės ir operacinės sistemos versiją Jūsų įrenginiui.

BANKOMATAI

Kaip saugiau naudotis bankomatu?

  1. Prieš naudodamiesi bankomatu, apžiūrėkite, ar nėra įsilaužimo į bankomatą ir kitų įtartinų žymių: keistų įrenginių prie kortelės dėjimo angos, įbrėžimų, klijų pėdsakų ir pan. Pastebėję įtartinų žymių, iškart praneškite apie tai bankomato komerciniam bankui.
  2. Stebėkite aplinką: jei prie bankomato esantis(-ys) asmuo(-ys) elgiasi įtartinai ar prieina per arti, nutraukite atliekamą operaciją ir paprašykite pasitraukti.
  3. Nesinaudokite nepažįstamų žmonių pagalba prie bankomato. Kol nepasidedate kortelės į saugią vietą, nepasiduokite Jus blaškančių žmonių įtakai.
  4. Rinkdami kortelės PIN kodą, stovėkite prie pat bankomato ir visada pridenkite delnu klavišus.
  5. Jei bankomatas negrąžina kortelės, patikrinkite, ar kortelės angoje nėra pašalinių daiktų, ir, nesitraukdami nuo bankomato, informuokite apie tai banką nurodytu ant bankomato telefonu.
  6. Baigę operacijas, nepamirškite išsiimti kortelės ir pasiimti grynųjų pinigų.
  7. Nepalikite prie bankomato čekių su sąskaitos informacija.
  8. Nereikalingus čekius sunaikinkite taip, kad informacija taptų neįskaitoma ir neatkuriama.

MOKĖJIMO KORTELĖS

Kaip apsaugoti savo mokėjimo kortelės slaptažodžius?

  1. Mokėjimo kortelės PIN kodas turi būti žinomas tik Jums – įsiminkite ir laikykite jį paslaptyje. Niekam ir jokiais atvejais neatskleiskite savo kortelės PIN kodo – nei šeimos nariams, nei pažįstamiems, nei kredito unijos darbuotojams.
  2. Įsiminę kortelės PIN kodą, nedelsdami sunaikinkite PIN kodo voką. Nerašykite PIN kodo ant kortelės ar kitų, kartu su kortele esančių daiktų.
  3. Pamiršę PIN kodą, kreipkitės į kredito uniją, kuri Jums išdavė kortelę. Už tam tikrą mokestį Jums bus pagaminta nauja kortelė ir suteiktas naujas kortelės PIN kodas.
  4. Jeigu praradote savo mokėjimo kortelę, nedelsdami ją užblokuokite. Užblokuoti kortelę galite bet kuriuo paros metu paskambinę į UAB „First data Lietuva“ telefonais (8-5) 215 1177, (8-5) 233 1199. Norint gauti naują mokėjimo kortelę, reikia per 3 darbo dienas po kortelės užblokavimo kreiptis į savo kredito uniją ir raštu pranešti apie kortelės praradimą bei pateikti užsakymą naujos kortelės pagaminimui.
  5. Nesikreipus į kredito uniją ir raštu nepatvirtinus apie kortelės praradimą, nauja mokėjimo kortelė nebus gaminama.
  6. Visuomet patikrinkite čekyje nurodytą sumą, prieš jį pasirašydami ar įvesdami kortelės PIN kodą.
  7. Ne rečiau kaip kartą per mėnesį tikrinkite savo mokėjimo kortelių sąskaitų išrašus. Pastebėję neteisingai nurašytas sumas savo kortelės sąskaitoje, nedelsiant kreipkitės į savo kredito uniją.

Kaip apsaugoti savo mokėjimo kortelę?

  1. Prieš vykstant į užsienį, užsirašykite ir su savimi turėkite UAB „First data Lietuva“ telefono numerį.
  2. Patikimai saugokite pirkimo čekius ir sąskaitos išrašus, kadangi juose gali būti nurodyta informacija apie Jūsų kortelę (pvz., kortelės numeris). Jeigu jie Jums nereikalingi – sunaikinkite.
  3. Neatsiskaitinėkite kortele įtartinos reputacijos vietose.
  4. Naudodamiesi kortele neįprastose vietose, visuomet būkite atidesni ir budresni, nei įprastai. Būdami užsienyje, naudokitės patikimų ir žinomų kredito unijų ar bankų bankomatais.
  5. Atsiskaitykite mokėjimo kortele tik patikimose ir gerą vardą turinčiose internetinėse parduotuvėse.
  6. Jei neplanuojate atsiskaityti savo kortele internete, galite kreiptis į kredito uniją ir užsiblokuoti mokėjimų kortele internete galimybę. Esant poreikiui, operacijas galėsite atblokuoti atvykę į kredito uniją ir pateikę nustatytos formos prašymą.

KITI SAUGUMO REIKALAVIMAI:

Kaip dar papildomomis priemonėmis apsaugoti savo duomenis?

  1. Jeigu sulauktumėte įtartino skambučio ar el. laiško nuo tariamo „kredito unijos darbuotojo“ arba „pareigūno“, kuriame Jūsų būtų prašoma atskleisti slaptus prisijungimo duomenis – jokiu būdu nepateikite jokios informacijos. Nei kredito unijos darbuotojai, nei teisėsaugos ar kitų institucijų atstovai niekada nesikreipia į gyventojus prašydami atskleisi internetinės bankininkystės duomenis (slaptažodžius, kodus, t.t.). Tokią taktiką dažnai naudoja sukčiai, kurių tikslas – išvilioti reikiamą informaciją ir pasisavinti sąskaitoje esančias lėšas. Taip pat būkite budrūs ir neatidarinėkite įtartinų el. laiškų, kuriais gali būti siunčiami duomenis „vagiantys“ virusai.
  2. Niekada niekam neatskleiskite slaptos prisijungimo informacijos.
  3. Apie bet kokius įtartinus laiškus ar skambučius nedelsiant informuokite kredito uniją.
  4. Neaktyvuokite nuorodų ir neatidarinėkite prisegtų failų įtartinuose el. laiškuose.
  5. Atminkite – kredito unija niekada nesiunčia el. laiškų, kuriuose prašoma pateikti vartotojo ID, slaptažodį ar kodų kortelių numerius, taip pat nesiunčia nuorodų į internetinius puslapius, kuriuose reikia įvesti Jūsų duomenis.
  6. Kredito unija niekada nesiunčia el. laiškų, kuriuose prašoma įdiegti papildomą programinę įrangą siekiant pagerinti Internetinės bankininkystės naudojimosi galimybes.